UUS! Elamusekskursioon “Kohtumine Tammsaare teenijannaga”

Vanuseaste: alates 8. klassist On 1930. aastate lõpp ning Tammsaarele tulevad külla kauged sugulased tema kodukandist. Paraku jõuavad külalised kohale pisut liiga vara, kirjanikuhärrat pole veel kodus ning ukse avab hoopis Tammsaare perekonna teenija Meeta... 



“Tõde ja õigus” – film vs romaan

Vanuseaste: 10.-12. klass Pärast suurfilmi „Tõde ja õigus“ valmimist on lihtsam haarata ka Tammsaare romaani järele. Tunnis arutleme, millised erinevused loo edasiandmiseks on kirjalikul tekstil ja filmikeelel. Vaatleme, kuidas töötas romaanitekstiga režissöör Tanel Toom ja milliseid kihistusi peidab endas romaan ise. Tunni lõpetame loomingulise ülesandega. Tunni paremaks õnnestumiseks võiks film olla vaadatud ja/või romaani loetud.



Sinasõprus romaaniga “Tõde ja õigus”

Vanuseaste: 10. – 12. klass. Muuseumitunni eesmärkideks on tutvustada romaani sügavamaid kihte, vaadates süžee ja tegelaskujude taha. Räägime viie osa kokkupuutepunktidest ning analüüsime kirjaniku kujundikeelt, mille kaudu ta oma romaanitsükli tervikuks on sidunud. Samuti toome välja seoseid kirjaniku teiste romaanide ja maailmakirjandusega. Arutleme teose tähtsuse üle minevikus, olevikus ja tulevikus.



Tammsaarele lähemale

Vanuseaste: 7.-12. klass Haridusprogramm on mõeldud Tammsaare elu ja loomingu lähemaks kui ka esmaseks tutvumiseks. Eesmärgiks on luua kirjanikust isiklikum tasand ning seeläbi ta inimesena lugejateni lähemale tuua. Teeme põhjalikuma tuuri Tammsaare viimases kodus ning avastame kirjaniku elu ja loomingu seoseid.



Helisev “Kõrboja peremees”

Vanuseaste: 8.-10. klass. Programmi käigus analüüsitakse põhjalikult romaani „Kõrboja peremees“ loodusmotiividest lähtuvalt. Lähemalt räägitakse romaani tekkeloost ning seosest kirjaniku eluga ning tolle aja ühiskonnaga. Arutame selle üle, kas tegemist on armastusromaani, talupojaromaani või millegi muuga.



Hullumeelne “Põrgupõhja uus Vanapagan”

Vanuseaste: 10.-12. klass. Võtame vaatluse alla erinevad lugemismudelid, mille kaudu romaani mõista ning tõlgendada. Räägime lähemalt irooniast kui kirjandusteksti ühest poeetilisest võttest.



Kaval rebasepoiss Mossa

Vanuseaste: lasteaia lapsed - 4. klass. Mänguline ja lõbus muuseumitund, mis ilusa ilma korral toimub suures Tammsaare maja aias, vihmase ilma korral aga muuseumi saalis. Tunnis ajame taga rebase Mossa jälgi ning mängime rebase lõksupüüdmise mängu. Muidugi räägime loodusest ja loomadest, eriti rebasest. Meenutame lugusid, mille tegelaseks on rebane ning räägime lähemalt loomalugude kui žanri tekkimisest.



Laste rõõmud 100 aastat tagasi

Vanuseaste: lasteaed kuni 3. klass Muuseumitund viib lapsed ajas tagasi 100 aastat, aega mil nende vanaemade vanaemad lapsed olid. Uurime tolleaegses korteris vanaaegseid asju, millega siis igapäevaselt toimetati. Arutleme, kuidas elasid selle korteri lapsed ja mängime kirjaniku elutoas  vanaaegseid mänge. Muuseumitunni eesmärgiks on rääkida perekonnast, kodust, kommetest ja selle muutumisest. Lisaks avada ajalugu vanaaegsete esemete kaudu ning tutvustada Eestile olulisi suurkujusid nende argipäeva kaudu. Tunni lõpus saavad lapsed meisterdada.



Poiss ja liblikas

Vanuseaste: lasteaed kuni 3. klass. Istume koos Tammsaare elutoas patjadel ja kujutame ette, et oleme justkui lillelisel aasal. Räägime lugude jutustamise traditsioonist ning sellest, kuidas kirjanikud lugusid jutustavad. Kuulame kassetmakist miniatuuri “Poiss ja liblik” (umbes 5 minutit pikk), millele järgneb arutelu hoolimise teemal. Programmi praktiliseks pooleks on õie meisterdamine, mille kroonlehtedele märgib iga laps üles inimesed, asjad ja muu, mis talle kallis. Lilled saavad endale külge ka magneti, mis võimaldab nad kinnitada näiteks külmkapile, et kallid asjad ei ununeks.