Tere tulemast!
Tammsaare, Vilde ja Undi muuseumid pakuvad laia valikut kirjanduse ja ajalooga seotud muuseumitunde eelkoolist gümnaasiumi klassideni. Muuseumitundide eesmärk on täiendada koolis õpitut ning pakkuda alternatiivset ja elamuslikku õpikeskkonda. Siit leiad nimekirja kolmes erinevas majas läbiviidavate tundide kohta.
Tammsaare ja Vilde muuseumitundidesse aja broneerimiseks kirjuta aadressil mari@kirjanduskeskus.ee või helista 53800003.
Mati Undi muuseumisse aja broneerimiseks ja oma soovide täpsustamiseks kirjutage aadressile annika@kirjanduskeskus.ee.
Haridusprogrammide hind on 4 eurot õpilane.
Muuseumitund on pühendatud armastusele Tammsaare loomingus. Võtame vaatluse alla romaanid „Kõrboja peremees“, „Tõde ja õigus“, „Elu ja armastus“ ning „Ma armastasin sakslast“. Räägime, milline on armastus kirjaniku loomingus, ühtlasi tulevad esitlusele dialoogid romaanidest.
Vanuseaste: 10.-12. klass Kestvus: kuni 1,5 tundi Hind: 4€ Gümnasistidele mõeldud “Juuditi” muuseumitunnis avame näidendi erinevaid tahke. Juttu tuleb nii „Juuditi“ saamisloost kui ka tegelaskujudest, samuti uurime, kuidas näidend haakub maailmakirjanduse, eesti kultuuri ja tollase ühiskondliku eluga. Võim, au, armastus, kirg, usk, surm – jututeemadest „Juuditi“ puhul puudu ei tule! Tunni lõpus jõuame kaugest Petuuliast […]
Vanuseaste: alates 8. klassist
On 1930. aastate lõpp ning Tammsaarele tulevad külla kauged sugulased tema kodukandist. Paraku jõuavad külalised kohale pisut liiga vara, kirjanikuhärrat pole veel kodus ning ukse avab hoopis Tammsaare perekonna teenija Meeta...
Vanuseaste: 10. – 12. klass. Muuseumitunni eesmärkideks on tutvustada romaani sügavamaid kihte, vaadates süžee ja tegelaskujude taha. Räägime viie osa kokkupuutepunktidest ning analüüsime kirjaniku kujundikeelt, mille kaudu ta oma romaanitsükli tervikuks on sidunud. Samuti toome välja seoseid kirjaniku teiste romaanide ja maailmakirjandusega. Arutleme teose tähtsuse üle minevikus, olevikus ja tulevikus.
Vanuseaste: 7.-12. klass
Haridusprogramm on mõeldud Tammsaare elu ja loomingu lähemaks kui ka esmaseks tutvumiseks. Eesmärgiks on luua kirjanikust isiklikum tasand ning seeläbi ta inimesena lugejateni lähemale tuua. Teeme põhjalikuma tuuri Tammsaare viimases kodus ning avastame kirjaniku elu ja loomingu seoseid.
Vanuseaste: 8.-10. klass. Programmi käigus analüüsitakse põhjalikult romaani „Kõrboja peremees“ loodusmotiividest lähtuvalt. Lähemalt räägitakse romaani tekkeloost ning seosest kirjaniku eluga ning tolle aja ühiskonnaga. Arutame selle üle, kas tegemist on armastusromaani, talupojaromaani või millegi muuga.
Vanuseaste: 10.-12. klass. Võtame vaatluse alla erinevad lugemismudelid, mille kaudu romaani mõista ning tõlgendada. Räägime lähemalt irooniast kui kirjandusteksti ühest poeetilisest võttest.
Vanuseaste: lasteaed kuni 3. klass
Muuseumitund viib lapsed ajas tagasi 100 aastat, aega mil nende vanaemade vanaemad lapsed olid. Uurime tolleaegses korteris vanaaegseid asju, millega siis igapäevaselt toimetati. Arutleme, kuidas elasid selle korteri lapsed ja mängime kirjaniku elutoas vanaaegseid mänge.
Muuseumitunni eesmärgiks on rääkida perekonnast, kodust, kommetest ja selle muutumisest. Lisaks avada ajalugu vanaaegsete esemete kaudu ning tutvustada Eestile olulisi suurkujusid nende argipäeva kaudu.
Tunni lõpus saavad lapsed meisterdada.
Vanuseaste: lasteaed kuni 3. klass. Istume koos Tammsaare elutoas patjadel ja kujutame ette, et oleme justkui lillelisel aasal. Räägime lugude jutustamise traditsioonist ning sellest, kuidas kirjanikud lugusid jutustavad. Kuulame kassetmakist miniatuuri “Poiss ja liblik” (umbes 5 minutit pikk), millele järgneb arutelu hoolimise teemal. Programmi praktiliseks pooleks on õie meisterdamine, mille kroonlehtedele märgib iga laps üles inimesed, asjad ja muu, mis talle kallis. Lilled saavad endale külge ka magneti, mis võimaldab nad kinnitada näiteks külmkapile, et kallid asjad ei ununeks.
Lasteaed-algklassid. See tore ja põnev tund on lõbus rännak läbi Vilde kodu tubade, kus eriti “kummalised” vana-aja asjad kibelevad oma lugusid rääkima. Teiste seas Vilde punane sokk, näpitsprillid ja hiigelsuured kohvrid saali nurgas. Muuseumitunnis saame teada, kes see härra Vilde niisugune oli, millega ta tegeles ja mis talle meeldis. Mänge ja jutte jätkub 6-toalise korteri igasse nurgakesse.
3.-6. klass. Eduard Vilde oli väga reisihimuline kirjanik ning külastas oma eluajal väga paljusid maid.
Selles tunnis pakimegi kohvri ning sõidame koos (aja)kirjanik Vildega Pariisi, vaatama 1900. aasta maailmanäitust. Teel läbime mitmeid jaamu, kus uurime katsete abil, kas reisimine ja elu-olu on vahepeal ka muutunud.
Tunni teises pooles meisterdame endale praktilise reisikohvrikese.
5.-12. klass. Tund on sobilik esimeseks tutvumiseks Vildega. Teeme tutvust vahva vunts Vilde elu ja tegemistega ning tema 1920ndate stiilis koduga. Tema Kadriorus asuva autentse korteri igasse tuppa jätkub põnevaid ja värvikaid lugusid elust, loomingust ja ajastust. Ringkäigu ajal saame proovida Vilde ajastu aksessuaare. Tunni lõpus on võimalik oma teadmised proovile panna ning kinnistada kaasahaaravas interaktiivses nutiviktoriinis.
7.-9. klass (eeldab teose lugemist).
Tahad saada Vestmanniks või Piibeleheks?
Tunnis keerutame väärtusteratast ning arutleme teose põhiselt karjääri mõjutavate väärtuste üle.
Kuulsuse iha, pere, armastus, raha - millised tegurid mõjutavad meie otsuseid?
Kas tänases ühiskonnas nõuab eristumine julgust? Läbivaks teemaks mina-pildi loomine.
Mängime läbi vahvaid stseene "Pisuhännast".
10.-12. klass (eeldab teose lugemist). See tund on pühendatud Eduard Vilde psühholoogilisele romaanile “Mäeküla piimamees”. Kui seni on teoses nähtud eelkõige Prillupi romaani, siis kaasaegne retseptsioon tõlgendab ainest pigem Mari vaatepunktist. Haridusprogrammis “Mäeküla piimanaine?!”vaheldub teoreetiline aine käsitlus arutelu ja õppevideo vaatamisega.
Mida tähendas umbes poolsajandit tagasi väljend "Mis su portfellis on?" ning mida tähendab see tänapäeval? Üks mis kindel, portfell neis tähenduses on seotud eesmärkide, unistuste ja soovidega. Millised olid kirjaniku ja lavastaja Mati Undi unistused ja soovid? Mida tegi ta siis, kui tema unistustele võimalusi ei antud? Neid lugusid selles tunnis kuulda saabki. Samuti on õpilastel endil tunnis võimalus unistada ning oma eesmärke paika panna ja sõnastada.
Suur osa Mati Undi loomingust on ilmunud perioodil, mil valitses nõukogude tsensuur. Muuseumitunnis arutleme selle üle, kuidas niisugune keskkond loomingulisele tegevusele mõju avaldab. Lähemalt vaatame, kuidas mõjutas nõukogudeaegne tsensuur Mati Undi loomingut. Tutvu tunniga lähemalt!
Tund sobib hästi romaani "Hüvasti, kollane kass" käsitlemisel ning Undi loominguga esmasel tutvumisel.
Vaatame lähemalt, milles seisnes kirjaniku geeniuse fenomen ning arutame, mida võib ülim andekus inimesega teha.
Muuseumitund annab ülevaate kirjanikust, sh tema elust ja loomingust ning suunab, millele Undi loomingut lugedes tähelepanu pöörata. Tutvu tunniga lähemalt!
Muuseumitund sobib nii eelnevalt romaani "Sügisball" lugemise alustamist kui ka teose järelanalüüsiks.
Tunnis räägime lähemalt sellest, mida teeb linn inimesega ning vaatleme, milliseid võtteid kirjanik oma tekstis kasutab, et anda edasi suurlinnalikku kogemust. Puudutame üksildustunde teemat ning mõtiskleme, kuidas selle tundega hakkama saada. Tutvu tunniga lähemalt!
Muuseumitund sobib nii esmaseks tutvumiseks Mati Undiga kui ka teatriteemaliste kursuste raames saadud teadmiste laiendamiseks.
Tunnis saavad õpilased mõtiskleda ja arutleda, milline kunstnik oli Mati Unt. Samuti analüüsime, milliseid Undi kunstimõjutusi võime märgata ja tajuda tänapäeval. Tutvu tunniga lähemalt!
Muuseumitund on suurepäraseks sissejuhatuseks teose “Öös on asju” lugema asumiseks ning samuti sobib hästi Mati Undiga esmaseks tutvumiseks.
Tunnis tutvume Undi loominguga, võttes vaatluse alla kirjaniku poeetika. Ühtlasi vaatame otsa undilikele kirjandusmängudele ning arutame pisut postmodernismi mõiste üle. Tutvu tunniga lähemalt!
Meile pole alati jõulurõõmu lubatud tunda ning ka praegusel ajal ei tohiks me ära unustada, et jõulurahu pole iseenesest mõistetav tunne. Uues haridustunnis räägime lähemalt sellest, kuidas kinkida jõulurõõmu puudust kannatavatele inimestele ning miks peaks oma kodus olevaid jõulutraditsioone kalliks pidama.
Tund sobib 8.-12. klassi õpilastele, kuid on kohaldatav ka noorematele põhikooli õpilastele.